De elf don’ts vertellen in detail welke valkuilen je als leerkracht opwachten op het moment dat je aan je werk gaat met een digibord of beamer. Vooral de elfde vind ik geniaal: gebruik geen permanent marker op je digibord. Wil je zelf de 10 don’ts omzetten in krachtiger do’s print dan onderstaand lijstje uit en leg het zichtbaar voor jezelf op je bureau.

1.Kijk je leerlingen zo veel mogelijk aan tijdens het gebruik van je digibord. Zo kun je goed opletten en kun je de kinderen laten delen in je enthousiasme.

2.Probeer om zo min mogelijk te zorgen voor schaduwen van je hand of lichaam op het digibord.

3.Besteed veel tijd aan je afbeeldingen: niet te groot of te klein en zo min mogelijk scheefgetrokken.

4.Laat het licht aan als je lesgeeft op het digibord. In het donker zitten verkleint de interesse en nodigt uit tot slaperigheid. Is de lamp van je digibord versleten en is het bord niet meer te zien tijdens je instructie? Stap dan naar je directeur of ICT coördinator en vraag om een nieuwe lamp.

5.Gebruik een (digitale) aanwijsstok om dingen aan te wijzen op het bord. Zo sta je er niet voor en kan iedereen het bord dus goed zien.

6.Bereid je les op het digibord goed voor: voorkom dat je tijdens je les nog instellingen moet aanpassen of kabels moet aandrukken.

7.Zorg ervoor dat alles wat je op het digibord laat zien ook voor leerlingen achterin de klas te zien is. Test desnoods zelf even of ook achterin de klas je tekst goed te lezen is.

8.Een digibord wint aan rendement op het moment dat je het samen met je klas gebruikt. Het digibord biedt veel meer mogelijkheden tot interactiviteit dan het reguliere schoolbord: je kunt leerlingen hun eigen site, voetbalfoto’s of scoutingfilmpjes laten zien.

9.Wissel het gebruik van whiteboard en digibord af. Veel korte opmerkingen kunnen prima op een whiteboard. Ook is het makkelijker om te verwijzen naar een whiteboard dan naar pagina 1 van je digibordles als je al bezig bent aan pagina 4.

10.Een digibord is een middel, geen doel. Lijkt me vanzelfsprekend maar blijkbaar zijn er scholen waar de aanwezigheid van een digibord boven een goed gebruik van datzelfde digibord staat.

Natuurlijk kan een to-do lijstje niet zonder de vraag: welke do’s voor het digibord kun jij toevoegen? Mijn eerste toevoeging is: check bij spelletjes en filmpjes altijd hoe hard je geluid staat zodat jij en je hart niet voor vervelende verrassingen komen te staan op het moment dat je luidspreker ontploft vanwege een onverwacht luid geluid.